Empayar Utmaniah

Empayar Utmaniah

Monday, July 5, 2010

Peranan Pemerintah

Selain faktor sebelum ini yang teah dibincagkan tadi peranan pemerintah juga memainkan faktor peranan yang penting dalam memajukan tamadun Islam. Kecintaan mereka terhadap ilmu pengetahuan seperti yang ditunjukkan oleh al-Walid b. Abdul Malik di zaman Bani Umayyah, Umar Abdullah al-Ma’mun di zaman Abbasiah dan Abdul Rahman al-Nasir II pada zaman Umaiyah di Andalus. Mereka telah memainkan peranan masing-masing sehingga pelbagai ilmu berkembang dengan pesatnya. Istana khalifah pada masa itu menjadi tumpuan ilmuan Islam dan non-muslim untuk membincangkan segala penemuan baru. Dalam usaha menggalakkan perkembangan ilmu, mereka juga diberikan pelbagai insentif untuk memajukan lagi bidang ilmu yang ada. Secara ringkasnya para ilmuan tidak perlu melakukan kerja sampingan hasil dari dorongan ini dan keadaan ini sangat membantu mereka meneruskan usaha sehingga berjaya.
Dalam membantu usaha dalam perkembangan ilmu pihak pemerintah telah mendirikan berbagai pusat pendidikan dan ilmu pengetahuan seperti sekolah, perpustakaan, balaicerap dan berbagai institusi ilmu. Salah satu contoh, Baitul Hikmah yang ditubuhkan di Baghdad pada zaman al-Ma’mun (198H/813M) memberi sumbangan besar dalam menterjemahkan karya ilmiah falsafah ke dalam bahasa Arab.
__________________________________________
Esa Khalid.2001.’Konsep Tamadun Islam’: Universiti Teknlogi Malaysia, hlm 33-35




Batul Hikmah tidak sekadar menjadi pusat penterjemahan malah juga sebuah perpustakaan dan pusat penyelidikan terkenal pada masa itu. Semasa kerajaan Fatimiyah (297-567H-1171M) wujudnya Darul Hikmah iaitu sebuah perpustakaan tempat pertemuan para sarjana dalam berbagai ilmu. Mereka juga telah menubuhkan universiti al-Azhar pada tahun 970M. Selain dari sekolah, universiti, masjid juga berperanan sebagai pusat kegiatan ilmu dan kebudyaan Islam. Begitulah juga balaicerap adalah penting sebagai pusat perkembangan sains dan teknologi Islam terutama berkaitan dengan astronomi.

No comments:

Post a Comment