Empayar Utmaniah

Empayar Utmaniah

Monday, July 5, 2010

Peranan Bahasa Arab

Bahasa Arab menjadi bahasa pentadbiran di seluruh daerah. Bahasa Arab juga menjadi bahsa ilmu pengetahuan falsafah dan diplomasi. Pada ketika itu, beberapa bahasa seperti bahasa Latin, Qibthi dan Siriac kelihatan hilang penggunaanya.

Integrasi terjadi juga dalam bidang kebudayaan dan tamadun. Kebudayaan dan tamadun yang berada dari Sepanyol hingga ke India dan dari Sudan hingga ke Kaukasus adalah kebudayaan dan tamadun Islam dengan bahasa Arab sebagai bahasa pengahantarnya.

Kemajuan tamadun Islam pada zaman ini tidaklah tejadi dengan sendiri atau secara kebetulan, tetapi melalui suatu proses yang cukup panjang dan banyak faktor yang membawa kepada kemajuan itu. Boleh dikatakan bahawa, pada zaman inilah tamadun Islam mencapai puncak kegemilangannya. Hal ini, antara lain kerana ajaran Islam sendiri yang dijiwai dan memberi gerak yang cukup luas bagi pemeluknya untuk mengembangkan pemikiran dan melakukan kegiatan ilmiah.

__________________________________________
Esa Khalid.2001.’Konsep Tamadun Islam’: Universiti Teknlogi Malaysia, hlm 31




Bahasa Arab juga merupakan bahasa ilmu bagi penduduk antara kota Baghdad dan Kordova yang menggantikan bahasa Yunani, Latin, Kibti dan Aramaic. Bahasa Arab telah menjadi bahasa sains dan teknologi serta kebudayaan Islam terutama pada awal pemerintah Bani Umaiyah. Keupayaan bahasa Arab begitu mengkagumkan yang membuka peluang bagi orang Islam sendiri menambah perbendaharaan dan istilah-istilah saintifik dan teknologi. Sesetengah istilah itu masih wujud hingga ke hari ini. Bahasa Arab juga telah menjadi bahasa rasmi kerajaan Islam. Dengan penggunaan ini telah membantu meluaskan lagi penggunaannya hingga ke luar negara.

No comments:

Post a Comment