Empayar Utmaniah

Empayar Utmaniah

Monday, July 5, 2010

Ciri - Ciri Tamadun Islam

Namun dalam pokok persoalan perbincangan ini terarah kepada faktor kejayaan tamadun Islam pada abad 8 hingga 12 Masihi iaitu:
i. Agama Dan Kesepaduan ilmu Dalam Islam
ii. Peranan Bahasa Arab
iii. Kestabilan politik
iv. Peranan pemerintah
v. Peranan Para Sarjana
vi. Perdagangan Antarabangsa
vii. Penubuhan Sekolah dan Universiti
viii. Gerakan perterjemahan

Melalui faktor - faktor yang diberikan, sekarang kita akan membincangkan beberapa dahulu faktor yang telah disenaraikan untuk dirangkumkan. Ini adalah sebenarnya sebuah gambaran kasar dalam membincangkan faktor kejayaan tamadun Islam itu sendiri. Bagaimana ianya boleh berkembang menjadi sebagai salah satu tamadun yang maju pada waktu itu. Tiada tolok banding dengan tamadun lain yang wijud pada waktu itu. Ianya lengkap dalam erti kata sempurna melalui kehidupan dan tadbir urus sosial.
_________________________________________
Pembahagian ini adalah hasil penyelidikan Nasir bin Ripin seorang sarjana dalam bidang falsafah dan tamadun Islam


Agama Dan Kesepaduan ilmu Dalam Islam

Wahyu secara langsung, iaitu al - Quraan, kitab - kitab dan suhuf - suhuf para Nabi ( tamadun yang berteraskan akidah Tawhid pada zaman awal). Manakala wahyu secara tidak langsung ialah al - Sunnah. Wahyu ini bertindak sebagai sumber tamadun dalam dua dimensi. Pertama, al - Quraan dan al - Sunnah sebagai penggerak buadaya ilmu boleh diterangkan secara berikut:
Melalui sumpahan tentang kepentingan ilmu. Dapat dilihat dalam surah al- Alaq ( 96:1 )yang maksudnya: “ Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan”. Surah al - Qalam (68:1) yang maksudnya: “ Nun. Demi qalam dan apa yang mereka tulis”. Surah al- Thur ( 52:1,2,3) yang maksudnya: “ Demi bukit Thur. Dan kitab yang ditulis.Pada lembaran yang terbuka”.

Peranan Bahasa Arab
Pada zaman Bani Umaiyyah memerintah bahasa Arab digunakan hanyalah pada peringkat permulaan. Tidak semua daerah - daerah yang berada dibawah naugan Islam menggunakannya. Tetapi apabila Bani Abbasiyyah berkuasa, bahasa Arab secara rasminya menjadi bahasa negara.
__________________________________
Ibn Abi Ushaibah. 1965.’ Uym al- Anba ‘ fi Tabaqat al- Atibba’. Bairut: Dar Maktabah Hayah,hlm 260.

No comments:

Post a Comment